De eerste adem

Adem in… en uit…


We weten dat je leven begint met je eerste adem bij de geboorte. Tijdens het eerste moment staat iedereen rond je, heel afwachtend op de eerste tekenen van ademhaling, het gehuil. Opgelucht en meer ontspannen wordt de kamer na het horen van jou gehuil.

Maar na deze gebeurtenis verdwijnt vaak de focus op de ademhaling.

We vallen in een onbewuste en automatische systeem van ademen, dit automatisch systeem houdt ons alleen maar leven. Het brengt ons niet meer rust, ontspanning, energie of vreugde.

Pas wanneer we overschakelen naar een meer bewuste ademhaling kunnen we meer uit het leven halen en onze capaciteiten.


Haal een moment voor ogen waarbij je heel angstig of gestrest waart. Je eerste date, een examen, je eerste feestje, een drukke plaats, een moeilijk gesprek… . Ervaar hoe de ademhaling toen verliep, het kan zijn dat je jezelf betrapt en begint te ademen als toen. Voel hoe je borstkas zich sneller en sneller op en neer beweegt, deze ademhaling ontstaat in tijden van spanning.

Het is geen foute manier van ademen maar ook niet degene die aangeraden is om telkens te gebruiken.

Telkens via je borst ademen zorgt voor spanning in het lichaam, dit kan leiden tot meer stress, stijve spieren, slechtere vertering, piekeren, slecht slapen, energieverlies en meer.


Je merkt dat een andere vorm van ademhaling beter zou zijn door de dag heen, de buikademhaling.

Buikademhaling ontspant en creëert rust, het haalt je uit de fight-flight-freeze modus (schakelt je over naar het parasympathische zenuwstelsel).

Belangrijk hierbij is om niet alleen via de mond te ademen. Je kan ervoor om kiezen enkel je neus te gebruiken of je neus en mond gecombineerd (inademing via de neus, uitademing via de mond).

Je neus dient als filtersysteem, het filtert het vuil en andere ongewenste zaken. Wat er o.a. voor zorgt dat je minder snel ziek wordt. Heel belangrijk als je in het ziekenhuis bent of op andere plaatsen waar er een verhoogde kans is op besmetting. Ook verlies je minder vocht door via je neus te ademen, waardoor je minder snel uitgedroogd raakt.



Hoe zit het dan met de zwangerschap?

Naast dat een bewuste ademhaling van belang is in je leven is dit nog belangrijker tijdens de zwangerschap. Want het is niet meer enkel jij, het is jij en de baby.

We hebben in ons vorige artikel al gelezen over wat voor een impact jouw gevoelens hebben op de baby. Met ademhaling kan je deze niet gewenste gevoelens sneller aanpakken.

Door op je ademhaling te letten en deze te sturen neem je even afstand van wat er allemaal in je hoofd om gaat en je gevoelens. Dit creëert ruimte voor ontspanning en het keren van deze niet-gewenste gevoelens en gedachten.


Op fysiologisch vlak kan een gespannen ademhaling er voor zorgen dat er minder voedingsstoffen naar de baby gaan. Dit betekend dat een meer ontspannen en bewuste ademhaling helpt om jouw baby beter te voeden.


It’s not only food that feeds your baby it’s also your breath.

Voordelen van een bewuste ademhaling:

- Verminderde stijfheid

- Betere nachtrust

- Minder pijn en ongemakken

- Helpt bij misselijkheid

- Helpt je gedachten te verzetten bij ongewenste raad :)

- Daling stressniveau

- Betere afvoer afvalstoffen

- Betere doorbloeding

- Beter lichaamshouding


En door een bewust bezig te zijn met je ademhaling tijdens de zwangerschap kan je je bevalling positiever laten verlopen. Het kan voor een vlottere bevalling zorgen, minder pijnbeleving en meer ontspanning.

Een verkeerde ademhaling kan de bevalling juist verlengen en pijnlijker maken.


Oefening

Om via de buik te leren ademen is het aangeraden om dit al liggend te beginnen, als liggend voor jou niet comfortabel is, oefen dit dan zittend.


  1. Je neemt een comfortabele houding aan, liggend of zittend (als je zit probeer dan je rug recht te houden en te verlengen)

  2. Plaats je handen losjes onder je navel

  3. Sluit de ogen

  4. Adem rustig in via je neus

  5. Leidt je ademhaling via je neus, keel, borstkas naar je buik toe.

  6. Probeer de adem zo te sturen dat je borstkas bijna niet beweegt

  7. Adem weer rustig uit terwijl je focus op je buik blijft

  8. Voel hoe je handen telkens op en neer gaan met de ademhaling


Deze oefening is maar de basis, er zijn meer effectievere en specifiekere technieken die je kan gebruiken tijdens de zwangerschap en bevalling. Deze kan je aangeleerd krijgen door een sessie ademhaling bij ons te volgen, een les zwangerschapsyoga of hypnobirthing elders.

Gedeeltelijke Doula terugbetaling mogelijk bij:

partena.png
download.jpeg

Locatie

Online en aan huis regio Mechelen

doula_definitief-01.png
vnz.png
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon

0695.727.451  © 2020 door WellPregnant