De essentie van water

Meer water drinken hoor je geregeld, je bent het misschien wel beu gehoord maar we gaan het er toch over hebben. 🙄

Water is er niet alleen maar om ons lichaam te bevochtigen, het is een voedingsstof en regelt alle lichaamsfuncties.

Dit betekent dus dat alle lichaamsfunctie afhankelijk zijn van water en niet zomaar water, maar genoeg en kwaliteitsvolle water.

Drink liefst water uit flessen, glas of karton en als je dan toch kraantjeswater wilt gebruiken, zorg dat deze dan nog is extra wordt gefilterd. Je kan dit filteren door een filter aan jouw leidingen te hangen, een filter te gebruiken zoals Brita of een actieve houtskool stok in je water te droppen. Ja kraantjeswater is beter voor het milieu, maar de kwaliteit is niet altijd even betrouwbaar en zeker niet als je het zelf niet geregeld nakijkt. En als je in een huis woont die gebouwd is voor 1970 kan deze loden waterleidingen bevatten, wat heel schadelijk is voor jouw gezondheid en dus ook voor de baby. Je kan het milieu nog op veel andere manieren helpen door mee te ijveren voor het verbannen van plastieken flessen of door meer plantaardig te eten.

Uitdroging zorgt voor stress in je lichaam en dat willen we dus niet. Je lichaam reageert dan met een ‘vecht of vlucht’ reactie wat dan zorgt voor het vrijkomen van stress chemicaliën. Langdurige stress heeft schadelijke gevolgen voor het lichaam en kan zelfs tot ziekte lijden.

Er wordt vaak gedacht dat een droge mond het eerste signaal is dat je dorst hebt, fout! Je moet drinken voor je mond droog aanvoelt, want tegen dat je een droge mond hebt zijn er al delicate functies stilgelegd. Pijn is meestal de eerste indicatie, we gaan dit verder bespreken in dit artikel, maar eerst gaan we het hebben over het effect op je lichaam als zwangere.


Water makes my body go, tralala

Tijdens je zwangerschap is het van belang dat je je water intake opdrijft.

Het zorgt ervoor dat je baby (en jij ook) de juiste nutriënten en zuurstof goed ontvangt en dus gelukkig kan verder groeien.

Het houdt je bloed goed gehydrateerd, wat maakt dat je hart het bloed beter kan rondpompen.

Het helpt je lichaam zich beter aan te passen aan al de veranderingen die de zwangerschap met zich mee brengt.

  • Verminderd krampen door dat je organen en spieren meer zuurstof krijgen. Volgens sommige studies kan te weinig water zorgen voor vroegtijdige weeën. En ook oefenweeën (braxton hicks).

  • Verlaagt heel erg de kans op een blaasontsteking. Urine dat te lang in je blaas blijft hangen is een voedingsbodem voor infectie-getriggerde bacteriën.

  • Balanceert de hormonen beter die je huid wat delicater maken, die zorgen voor jeuk, strakheid en striae.

  • Verminderd zwelling, door meer te drinken hou je minder water vast.

  • Helpt tegen duizeligheid en vermoeidheid. Vermoeidheid is één van de eerste symptomen van uitdroging, naast pijn.

  • Verbetert de hoeveelheid vruchtwater.

  • Verlicht constipatie.

  • Kan aambeien voorkomen.

  • Voorkomt uitdroging.

  • Helpt en voorkomt maagzuur. Maagzuur is een signaal van een watertekort in het bovenste gedeelte van de maagdarmkanaal. Dus ook een signaal van uitdroging.

  • Helpt bij rugpijn. Rugpijn zoals maagzuur kan een signaal zijn van uitdroging

  • Voorkomt en verminderd hoofdpijn. Migraine is een signaal dat je brein en ogen behoefte hebben aan water.

  • Voorkomt oververhitting. Tijdens je zwangerschap kan je sneller het warm hebben dus door meer te drinken help je je lichaam zijn temperatuur beter te regelen.

  • Verminderd depressieve gevoelens en angsten

  • Verminderd onaangename geuren, door dat je meer vuil weg spoelt uit het lichaam

  • Helpt misselijkheid te verminderen.

Veelvuldig plassen is alleen in het begin, dit komt omdat je lichaam nog niet gewend is om meer water binnen te krijgen. Door dat je lichaam een lange tijd uitgedroogd geweest is kan het water niet meer efficiënt opnemen. Na een tijdje wordt je lichaam het gewend en zul je dus niet meer zo vaak naar het wc moeten. 🥳

How to drink like a fish?

  1. Koop je zelf een drinkbus, hoe groter hoe beter (wel zien dat je deze nog natuurlijk kan optillen). Hierdoor maak je het zelf visueler en kan je makkelijker bijhouden hoeveel je al hebt gedronken en nog moet drinken.

  2. Zet je fles volledig gevuld klaar in de ochtend, naast je bed, start vervolgens je dag met deze leeg te drinken (tenzij je er een hebt van meer dan 2 l, maar hé waarom ook niet, een leuke uitdaging). Je lichaam heeft door de nacht bijna tot geen vocht binnen gehad en snakt dus naar wat water. Door te drinken op een lege maag help je je lichaam met het ontdoen van afvalstoffen en zal je doorheen de dag minder snel last krijgen van uitdroging.

  3. Voeg wat himalaya zout toe aan je water, een theelepel per 3 liter is meer dan genoeg. Waarom himalaya zout en niet zomaar tafelzout? Himalaya zout bevat veel meer mineralen dan je alledaagse tafelzout, je kan best ook tafelzout uit jouw keuken verbannen en vervangen door himalaya zout of een andere zeezout. Deze zal je lichaam ook helpen zich beter te hydrateren door dat deze de nodige elektrolyten bevat. Het stimuleert ook enzymen die helpen met de vertering, het verhoogt water en voedsel absorptie, wat er voor zorgt dat nutriënten en mineralen beter door het lichaam worden opgenomen. Het helpt bacteriën, virussen, schimmels en andere toxines uit je lichaam te verwijderen.

  4. Zet reminders. Zet een alarm een paar keer per dag als herinnering om te drinken. Zoek een app die je herinnert om water te drinken. Plak in en rond je huis papiertjes die je er aan herinneren. Stel je achtergrond van je gsm of computer zo in dat deze je herinnert om meer te drinken.

  5. Probeer andere manieren van water drinken. Je kan wat fruit toevoegen aan je water of probeer eens warm water te drinken, misschien zal dit je beter bevallen.

  6. Het meest doeltreffende, bij elke nieuwe gewoonten is je gedachten herprogrammeren. Wat je denkt, bewust of onbewust is wat je realiteit wordt. Door controle te krijgen over je gedachten kan je controle krijgen over je leven en dus makkelijker nieuwe en betere gewoontes creëren, zoals het drinken van water. Zoek naar jouw interne motivatie, weet waarvoor je het doet. Elke keer wanneer je het wil gaan opgeven maak je contact met je baby, leg een hand op je buik, adem diep in en uit en weet dat je elke minuut van de dag een ander gedrag en leven kunt kiezen.

Hier wat affirmaties die je dagelijks kunt herhalen: Genoeg water drinken in een dag is voor mij kinderspel. Ik drink altijd meer dan genoeg water. Ik voed mijn lichaam dagelijks met de nodige hoeveelheid water. Elke keer als ik water drink voedt ik niet alleen mijn lichaam maar ook mijn baby en geest.

Tip: probeer ook te koude en warme dranken te vermijden, het kan de kans op buikpijn en dus misselijkheid vergroten.


Het magische nummer?


Oké, nu je wat meer weet over het belang van genoeg water drinken, zullen we het eens hebben over hoeveel je zou moeten drinken.

Ieder volwassene, zwanger of niet zou best rond de 2 liter aan water drinken. Eenmaal zwanger wordt het aangeraden om dit te verhogen.

Zet je doel op 3 liter, maar staar je hier niet blind op. Het is leuk om een doel te hebben en een richtgetal, maar het allerbelangrijkste is om inwaarts te keren en te leren luisteren naar je lichaam. Je lichaam stuurt je voortdurend signalen en het is dus aan jou om deze op te merken.

Elk lichaam heeft andere behoeften, voor de ene zal het 3 liter zijn en voor de andere is het misschien wel 5 liter.

Belangrijk is dat het water intake boven op je andere dranken wordt geteld. Je kan doorheen de dag thee, koffie, frisdrank, koffie etc. drinken, maar deze spoelen vaak water uit je lichaam. Zie ze dus niet als middel om vocht aan te vullen in je lichaam.


Het belangrijkste aan heel dit water verhaal is dus te leren luisteren naar jouw lichaam, naar jouw ziel, naar jouw hogere zelf. Deze zal je de antwoorden en raad geven die jij nodig hebt, die jou het meest zullen ondersteunen.


Onthoudt dat pijn en lasten niet onze natuurlijke staat is!

Gedeeltelijke Doula terugbetaling mogelijk bij:

partena.png
download.jpeg

Locatie

Online en aan huis regio Mechelen

doula_definitief-01.png
vnz.png
  • Black Twitter Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon

0695.727.451  © 2020 door WellPregnant